Vanaf 4 mei 2020 kan de ambulante zorgverstrekking in privé praktijken opnieuw opgestart worden. Dit met in achtneming van de voorzorgsmaatregelen die genomen moeten worden om infectie en kruisinfectie te voorkomen. Adviezen in functie van aanpassingen voor uw praktijk en uw praktijkwerking kon u reeds terugvinden in het protocol. De officiële richtlijnen werden vandaag kenbaar gemaakt in bijgevoegd advies van Sciensano.
Wij herinneren eraan dat elke behandeling risico’s met zich mee kan meebrengen. Een goede triage van uw patiënten is dus zeer belangrijk. Niet elke behandeling is even dringend/noodzakelijk. Het is dus aan te bevelen ook op dat vlak zijn patiënten actief te selecteren. Iedere zorgverstrekker moet dus voor elke behandeling een goede afweging maken tussen noodzaak en bijhorend risico. De Raad van Tandheelkunde gaf haar advies en Risk Management Group deed een schrijven hierover op 30 april. (zie bijlagen)
Het blijft ook steeds de verantwoordelijkheid van de individuele zorgverlener om de zorgnood in te schatten en de behandeling uit te voeren conform de geldende regels van social distancing en hygiënevoorwaarden zodat ieders gezondheid gewaarborgd wordt. De verdere evolutie van de pandemie zal bepalen of deze heropstart verder gezet kan worden of eventueel beperkende maatregelen terug ingevoerd zullen worden.
Wij wensen u allen veel succes met een veilige heropstart.
Het bestuur BBNO
Bijlagen te downloaden:
Beste collega,
Graag formuleren we een advies voor de orthodontische en paro-praktijken gebaseerd op aanbevelingen van de overheid en wetenschappelijke literatuur.
Download hier het PDF document
Chers collègues,
Nous aimerions rédiger un guide pour les
pratiques orthodontiques et paro’s basé sur les recommandations du
gouvernement et la littérature scientifique.
Download
Beste leden,
In bijlage vindt u een communicatie over advies 9577 van 16 maart 2020 van de Hoge Gezondheidsraad en aanbevelingen van de Risk Assessment Group over het gebruik van mondmaskers.
We vragen u om deze informatie door te geven aan uw netwerken.
Het is essentieel dat elke professional deze boodschap kan ontvangen, wij danken u om dit door te geven.
Samen met onze directeur-generaal Pedro Facon verzekeren wij u van onze steun en erkenning voor het geweldige werk dat u elke dag doet.
Met vriendelijke groet,
PS: Voor leden die in meerdere raden en commissies zitten, bieden wij onze verontschuldigingen aan voor de meerdere e-mails die u zal ontvangen.
Chers membres,
Je vous prie de trouver ci-joint une communication au sujet de l’avis 9577 datant du 16 mars 2020 du Conseil supérieur de la Santé et des consignes du Risk Assessment Group sur l’utilisation des masques.
Nous vous demandons de bien vouloir relayer cette information auprès de vos réseaux.
Il est primordial que chaque professionnel puisse avoir ce message, nous vous remercions d’en assurer le relai.
Nous nous joignons à notre directeur général Pedro Facon pour vous assurer notre soutien et notre reconnaissance pour le travail formidable que vous accomplissez quotidiennement.
Bien à vous,
PS: Pour les membres qui siègent dans plusieurs conseils et commissions, nous sommes désolés des envois multiples.
Beste leden,
In bijlage vindt u de procédure voor de ambulante zorgverstrekking in een privé praktijk. We vragen u om deze informatie door te geven aan uw netwerken. Het is essentieel dat elke professional deze boodschap kan ontvangen, wij danken u om dit door te geven.
Samen met onze directeur-generaal Pedro Facon verzekeren wij u van onze steun en erkenning voor het geweldige werk dat u elke dag doet.
Met vriendelijke groet,
PS: Voor leden die in meerdere raden en commissies zitten, bieden wij onze verontschuldigingen aan voor de meerdere e-mails die u zal ontvangen.
Chers membres,
Je vous prie de trouver ci-joint la procédure pour les soins ambulatoires dans un cabinet privé. Nous vous demandons de bien vouloir relayer cette information auprès de vos réseaux.
Il est primordial que chaque professionnel puisse avoir ce message, nous vous remercions d’en assurer le relai.
Nous nous joignons à notre directeur général Pedro Facon pour vous assurer notre soutien et notre reconnaissance pour le travail formidable que vous accomplissez quotidiennement.
Bien à vous,
PS: Pour les membres qui siègent dans plusieurs conseils et commissions, nous sommes désolés des envois multiples.
Momenteel wordt meer en meer de vraag gesteld naar de grenzen van onze verantwoordelijkheid in de huidige praktijkvoering, gezien de overmacht ten gevolge van de corona-crisis die ons gebied de consultaties te staken. Onze jurist geeft raad :
1.
Wat “overmacht” betreft: volgens artikel
1148 van het burgerlijk wetboek is niemand een schadevergoeding
verschuldigd indien hij zijn verbintenis door overmacht of toeval –
al dan niet tijdelijk - onmogelijk kan nakomen. De omstandigheden
moest onvoorzienbaar zijn, en diegene die zich op overmacht beroept
(i.e. de orthodontist) moet aantonen dat het voor hem
redelijkerwijze onmogelijk was om aan zijn verbintenis te voldoen.
In verschillende lidstaten (bvb. Frankrijk) werd al expliciet
voorzien dat de Covid-19 pandemie als overmacht moet worden
beschouwd. Ook in België is een besluit in opstelling dat de
Covid-19 pandemie (en daarbij horende maatregelen) “van rechtswege”
(i.e. zonder dat dit moet worden bewezen) als overmacht
kwalificeert.
Diegene die zich op overmacht beroept, moet
wel alle redelijke maatregelen nemen om schade te voorkomen (bvb.
patiënten informeren, voor dringende gevallen beschikbaar
blijven etc…). Ook de patiënt moet uiteraard de nodige maatregelen
nemen om schade tijdens deze lockdown-periode te vermijden.
Hoewel ieder geval altijd apart moet worden beoordeeld (althans
totdat het “besluit Geens” zou worden aangenomen), lijkt er voor de
doorsnee orthodontist sprake van overmacht: de overheid adviseert
enkel dringende medische hulp te verlenen (hetgeen uitzonderlijk is
bij orthodontie), er is mogelijk onvoldoende beschermingsmateriaal
en/of de kosten om de “social distancing” maatregelen te garanderen
zijn onevenredig hoog, etc.. De orthodontist kan enkel zijn patiënt
informeren, en instructies geven om de voorgestelde behandeling en
instructies ondertussen zo goed mogelijk op te volgen.
2.
De vraag wordt vooral belangrijk naarmate de
Covid-19 maatregelen langer duren, en de patiënt niet kan worden
opgevolgd over een veel langere termijn. Als er een risico is
verbonden met het gebrek aan opvolging, kan de orthodontist zijn
patiënt daar best over informeren. Als er nieuwe technologieën
zouden toelaten om van op afstand patiënt op te volgen of te
behandelen, dan kan de haalbaarheid daarvan best goed opgevolgd
worden (kosten/baten).
3.
Als
randbemerking: het is niet uitgesloten dat in de
verzekeringscontracten een bepaalde clausule staat waarin
“overmacht” nog anders wordt geformuleerd. De kans is klein, en het
is mogelijk een louter theoretische discussie, maar het lijkt me
zekerheidshalve niet slecht om dit even na te kijken. Zoals gezegd
zal ik even informeel contact opnemen met een juriste bij AMMA om
eens na te gaan wat hun visie hierop is.
4.
Wat het eindresultaat betreft: dit is momenteel reeds een
“inspanningsverbintenis” en geen resultaatsverbintenis. De Covid-19
pandemie verandert hieraan niets, en zal het voor de patiënt enkel
nog moeilijker maken om de aansprakelijkheid van de orthodontist te
kunnen aantonen.
Beste Collega
De coronacrisis is inmiddels uitgeroepen tot een pandemie. De overheid heeft ondertussen een aantal maatregelen uitgewerkt en hulpprocedures versoepeld die u kunnen helpen. De overheid werkt evenwel constant aan nieuwe maatregelen en verfijningen, dus hou ook de mediaberichten en onze website hieromtrent in de gaten.
Als bijlage vindt u een overzicht van de steunmaatregelen betreffende het coronavirus. Dit document werd met de grootste voorzichtigheid samengesteld op basis van de meest actuele gegevens bekend gemaakt door de diverse overheden tot 18 maart 2020. De weergegeven teksten zijn bijgevolg onder alle voorbehoud van mogelijke toekomstige (wettelijke) wijzigingen, aanvullingen, verduidelijkingen, … van de diverse overheden. Gelieve er ook rekening mee te houden dat een aantal maatregelen reeds gecommuniceerd werden in de media en op verschillende websites, maar dat er op heden effectieve wettelijke besluiten (wetten, decreten, richtlijnen…) ontbreken. We adviseren u in ieder geval om de diverse media alsook de diverse overheidswebsites waarnaar we verwezen hebben regelmatig na te kijken op eventuele updates.
U zal begrijpen dat ook wij momenteel e-mails en telefoontjes krijgen. Wij danken u alvast voor uw begrip mocht het de komende dagen en weken wat langer duren vooraleer u een antwoord op uw e-mail en/of telefoontje krijgt. Huidige e-mail met steunmaatregelen kan u alvast helpen met het aanvragen ervan, indien specifiek van toepassing op uw situatie. Gelieve alvast rechtstreeks uw dossierbeheerder bij uw sociaal secretariaat (attentia bv) of uw sociaal verzekeringsfonds te contacteren (best via e-mail) met betrekking tot de specifieke sociaalrechtelijke steunmaatregelen.
Mocht u nog vragen hebben, aarzel zeker niet ons te contacteren.
Vriendelijke groet,